2.12.2010 Irma Nykänen esitteli käyttäytymistyyppejä ja potilasneuvontaa terveydenhuollossa. En ollut seuraamassa luentoa, sillä katselin näitä "tyyppejä" silmästä silmään työmaallani. Siksi ajatukseni kumpuavat enemmän sisältäni kuin luennoitsijan dioista.

Kansanterveystieteen yhtenä tavoitteena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat kansan terveyteen. Tämän jälkeen terveyttä voidaan lähteä edistämään. Toistaiseksi on kiistatta osoitettu, että elämäntavoilla on merkittävä yhteys tavallisimpiin kansansairauksiin. Jos ja kun tavoitteemme on vähentää "suuria tappajia" on ymmärrettävä, miten teoriatieto taipuu käytännön toiminnaksi ihmisten arkielämässä. Erityisesti hoitotieteessä korostetaan ihmisen ainutlaatuisuutta ja yksilöllistä kohtaamista. Juuri tämä yksilöllisyys ja ainutlaatuisuus muodostavat haasteen kenttätyöntekijöille: miten tieto avataan niin, että se johtaa muutokseen? Työntekijän ja asiakkaan on siis löydettävä yhteinen "kieli". Motivaatio on avain muutokseen ja sen tulee lähteä asiakkaasta itsestään. Joskus sen voi löytää itsekin mutta toisinaan siihen tarvitaan ammattilaisten apua.

Asiakas jatkaa matkaansa resurssirepulla varustettuna. Kun matkaan tulee mutkia ja suunnanmuutosta tarvitaan on terveydenhuollon roolina motivoida, ohjata, kannustaa ja tukea matkalaista.

 

Vanhoja tapoja muistellen: